In de ouderenzorg, waar cliënten met steeds complexere zorgvragen komen en de duur van hun verblijf zich beperkt tot 6-9 maanden is vanuit het welzijn en de eigen regie de vraag, waarom moet je eten en drinken gezonder, duurzamer maken? Dat was en is de grootste uitdaging.
De visie op eten en drinken hebben we aan laten sluiten op de Green Deel in de zorg en op de richtlijnen gezonde voeding. Op éen van de 11 locaties hebben we een pilot ingericht en deze is in de zomer van 2025 gestart. Daarin hebben we het assortiment flink aangepast. Met name de ongezonde producten of aangepast of uit het zicht gehaald. De gezondere zichtbaarder gemaakt. Daar waar we verpakkingen weg konden laten hebben we dat gedaan, daar maken we kleine stappen in.
We bieden dagelijks een meer plantaardig assortiment in de vorm van een belegd broodje, een warme snack, een soep en een maaltijdsalade. Met name frituurgerechten (bruine fruitschaal) is er, alleen op bestelling.
Over het algemeen is men tevreden, uiteindelijk heb je allemaal een bepaald eetpatroon en als daar standaard minder gezondere producten inzitten is dat wennen om gebruik te maken van een alternatief. Een medewerker kocht iedere ochtend een amandelbroodje of dat ene familielid die met zijn naasten een croissant kwam eten of de ballen in de soep.
We zoeken naar de alternatieven en oplossingen en gaan in gesprek en proberen zo tot oplossingen te komen en daar waar nodig bij te stellen.
De overtuiging dat het kan, we kunnen met elkaar ongeacht onze leeftijd, levensfase en leefstijl nieuwe ervaringen opdoen die bijdrage aan je vitaliteit/conditie of duurzaamheid. Het zijn kleine stapjes waarin we op langere termijn een gezondere levensstijl moeten krijgen en de druk op de zorg(kosten) en het milieu moet verbeteren.
Meer weten over hoe wij bij François Hospitality Services organisaties helpen bij toekomstbestendige concepten? Neem gerust contact op!
Naast het actualiseren van visie op eten en drinken gaan we ook het assortiment van eten en drinken voor zowel cliënten, medewerkers als bezoekers meer richten op gezonder en duurzamer.
januari 03, 2024